PSYCHOLOG/PEDAGOG
PEDAGOG/DORADCA ZAWODOWY
GODZINY PRACY
poniedziałek: 08.30-13.00, 14.10 - 15.00
wtorek: 08.30-12.30
środa: 09.30-12.30, 13.20 - 14.00
czwartek: 10.00-12.30
piątek: 09.30-14.00
Konwencja o prawach dziecka.
W 1989 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła uniwersalny dokument, gwarantujący wszystkim dzieciom na świecie ich prawa.
Chronią one dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju.
Znajomość tego dokumentu umożliwia dorosłym zrozumienie ich roli w zagwarantowaniu i respektowaniu praw dziecka.
Z kolei przybliżanie praw dziecka najmłodszym pozwala im uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami.
Z drugiej strony daje dzieciom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą.
Dzięki temu mogą wpływać na otaczającą ich rzeczywistość oraz stawać się bardziej świadomymi obywatelami i uczestnikami życia społecznego.
Międzynarodowy znak „POMÓŻ MI” jest dyskretnym sygnałem, który możemy wysłać do kogoś kogo znamy
lub całkowicie obcej nam osoby.
Informuje on o tym, że jesteśmy ofiarą przemocy.
Co zrobić jeśli zobaczymy taki znak?
Nie bój się zareagować!
Dzwoń pod numer:
112 numer alarmowy,
22 668 70 00
do
Niebieskiej Linii Ogólnopolskiego Pogotowia
dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
0 800 201 211 , 800 120 002
Różne problemy, różne możliwości - wykaz telefonów:
Zespół Interwencji Kryzysowej MOPR Zabrze
ul. Wyzwolenia 7
WhatsApp 603-607-564
tel. 32 278-56-70 lub 32 271-64-32, wewn. 59.
e-mail: zik@mopr.zabrze.pl
Centrum Rozwoju Rodziny w Zabrzu
ul. Park Hutniczy 8
tel. 32 630-32-33
OPiLU w Zabrzu
ul. Park Hutniczy 6
tel. 32 271-84-42, 32 278-11-99
e-mail: opilu@opilu.pl
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, czynny całą dobę 7 dni w tygodniu;
800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka, czynny całą dobę 7 dni w tygodniu;
800 12 00 02 – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, czynny całą dobę 7 dni w tygodniu;
22 484 88 04 – telefon zaufania dla młodych osób prowadzony przez Fundację ITAKA, czynny w pon.-sb. 11.00 – 21.00;
800 120 226 – Policyjny Telefon Zaufania;
800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci, czynny pon.-pt. 12.00 – 15.00;
800 199 990 – Telefon Zaufania „Narkotyki-Narkomania”, czynny codziennie 16.00 – 21.00 (oprócz świąt państwowych);
801 140 068 – Pomarańczowa Linia dla rodziców pijących dzieci, czynna pon.-pt. 14.00 – 20.00;
800 800 605 –infolinia „Pomagamy” MEiN;
801 889 880 – telefon zaufania z problemem uzależnień behawioralnych, czynny pon.-niedz. 17.00 – 22.00;
Jak wspierać dziecko i gdzie szukać pomocy?
Drodzy Rodzice!
Pandemia COVID-19 w znaczny sposób wpłynęła na zdrowie psychiczne naszych dzieci. Najnowsze statystyki pokazują, że o 57% wzrósł odsetek młodzieży, która odczuwa stres szkolny a 28% uczniów więcej, niż 2 lata temu odczuwa osamotnienie (IPZIN z X.2020r).
W związku z tym, my, jako rodzice powinniśmy być szczególnie czujni na zdrowie psychiczne naszych dzieci. W załączonym poniżej pliku znajdą Państwo wartościowe odpowiedzi na to:
--> Jak wspierać rozwój psychiczny dziecka?
--> Co chroni przed rozwojem problemów i zaburzeń psychicznych?
--> Jakie są czynniki ryzyka kryzysu psychicznego dzieci?
--> Co możemy robić, gdy zauważymy, że dziecko nie czuje się dobrze?
--> Co powinno nas zaniepokoić?
--> Czym różni się psycholog, psychoterapeuta i psychiatra?
--> Jakie są najważniejsze telefony pod którymi możemy szukać fachowego wsparcia?
--> Gdzie szukać pomocy?
W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji, psycholog i pedagog szkolny.
Dzieci, tak jak dorośli, potrzebują codziennej dawki motywacji do działania i mierzenia się z trudnościami.
Pamiętajmy, że najsilniejszym bodźcem do nauki jest motywacja wewnętrzna, dzięki której dziecko podejmuje działania z własnej woli, z ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności.
UCZ PRZEZ ZABAWĘ!
W warunkach domowych możemy przeprowadzić niejeden eksperyment naukowy z dziedziny fizyki czy biologii. Dobrze jest również rozwijać dziecięcy umysł, podsuwając mu interesującą edukacyjną rozrywkę. Komputerowe gry logiczne bywają ciekawe i dostarczają wiele zabawy, a jednocześnie zwiększają efektywność umysłu na wielu płaszczyznach.
NIE ZBYWAJ, NIE ZNIECHĘCAJ, NIE WYRĘCZAJ
Dziecięcą aktywność szkolną można zahamować poprzez wyręczanie dziecka np. w odrabianiu lekcji. Nawet jeśli nasza pociecha nie potrafi poradzić sobie ze szkolnym zadaniem, o wiele lepiej jest wytłumaczyć jej, na czym to polega, niż wykonywać zadanie za nią. Nie przynosi to żadnego skutku edukacyjnego, a wręcz przeciwnie – hamuje rozwój umysłowy dziecka.
CHWAL I NAGRADZAJ
Na co dzień wystarczą ustne pochwały, miłe słowo doceniające trud szkolny. W przypadku nagród materialnych można na przykład ustalić dziecku duże cele, które będziemy nagradzać np. poprawne napisanie sprawdzianu z matematyki czy wysoka średnia ocen na semestr. Na co dzień mogą to być drobiazgi, które naukę czynią przyjemniejszą (nowy piórnik, nowe kredki czy kolorowa lampka na biurko). W przypadku kar, warto stosować je w ostateczności i tylko wtedy, gdy złe wyniki w nauce to efekt lenistwa, a nie braku zrozumienia tematu.
ROZWIJAJ PASJE
Nie wymagajmy od dziecka najlepszych ocen ze wszystkich przedmiotów, bądźmy wyrozumiali dla jego przedmiotowych upodobań. Umożliwiajmy mu oddanie się pasji, kupujmy mu pomoce naukowe z tej dziedziny, wspierajmy rozwój zainteresowań.
NIE KRYTYKUJ
Zamiast się z dziecka naśmiewać czy wytykać mu błędy i niedociągnięcia, warto postarać się zrozumieć te trudności i pomóc je przezwyciężyć.
POBUDŹ OGÓLNĄ MOTYWACJĘ DO NAUKI
Wytłumaczmy dziecku praktyczność edukacji. Niech wie, że umiejętność liczenia przydaje się np. do określenia kwoty, jaką potrzeba wziąć na zakupy, a umiejętność czytania pozwoli mu samodzielnie czytać jego ulubione bajki. Możemy również opowiedzieć dziecku o tym, że szkoła pozwoli mu stać się w przyszłości kimś, kim chce być.
KOCHAJ I AKCEPTUJ
Na każdym kroku wzmacniajmy w dziecku wiarę w siebie. Akceptujmy jego słabości, wykażmy zrozumienie dla niepowodzeń. Zapewniajmy o swojej miłości szczególnie w tych trudnych dla dziecka chwilach. Jeśli nasza pociecha uwierzy, że może i że potrafi czegoś dokonać, łatwiej poradzi sobie z każdą trudnością.
POKAZUJ AUTORYTETY
Szukajmy autorytetów wokół dziecka, zwracajmy uwagę na jego zainteresowania i pokazujmy mu pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych i lubianych. Nie zapominajmy przy tym o sobie. My też powinniśmy świecić przykładem – dzięki temu będziemy wiarygodni w oczach dziecka.
UŁATW DZIECKU NAUKĘ
Sprawmy, by podczas nauki dziecko nauczyło się selekcji. Niech odrabianie lekcji zaczyna najprostszych rzeczy, bo szybki sukces wzmoże motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań. Dobrze jest zamontować nad dziecięcym biurkiem tablicę i pozwolić mu przypinać ważne rzeczy do zapamiętania.
DOBRZE ZORGANIZUJ CZAS DZIECKA
Warto ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem – niemal tak samo naturalnym jak mycie zębów. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat rzeczy, o których się uczyło w szkole. W ten sposób utrwalamy jego wiedzę.
Pedagog szkolny
Źródło: www.akademia-umyslu.pl
Drodzy Rodzice!
Obecna sytuacja spowodowana zagrożeniem epidemicznym nie jest obojętna również dla naszego zdrowia psychicznego. U niektórych dominującą emocją może być strach wywołany możliwością zakażenia, problemami związanymi z pracą, niepewną przyszłością.
Przytłaczające okoliczności mogą niektórym dotkliwie doskwierać, jednak pamiętajmy, że zarówno dorośli, jak i dzieci, które potrzebują wsparcia i pomocy psychologicznej, mogą je otrzymać bez wychodzenia z domu (pomocy nieustannie udziela m. in. MOPR w Zabrzu, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w ZSO nr 5).
Czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do sprzątania swojego pokoju, ale też przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami oraz pomocy w innych domowych obowiązkach.
Nie przejmujmy się, jeśli coś nie będzie idealnie i porządnie zrobione, ponieważ tak naprawdę celem włączania dziecka w domowe obowiązki nie jest posprzątanie tak, aby było czysto. Zatem prawdziwym celem jest:
Wzmacnianie poczucia wartości i samooceny: "Potrafię samodzielnie zrobić dużo rzeczy w domu, jestem w tym całkiem dobry. Moja jajecznica wyszła wczoraj nawet lepiej niż jajecznica mamy."
Wzmacnianie wytrwałości i motywacji: "Jeszcze nie umiem robić tego tak dokładnie, ale rodzice mówią, że na wszystko trzeba czasu i niedługo będę w tym jeszcze lepszy."
Poczucie wspólnoty rodzinnej: "Jestem potrzebny, pomagam i dzięki mnie - każdy dziś dostał dobrą herbatę na śniadanie. Ja dbam o nich, oni o mnie."
Poczucie aprobaty rodziców: "Rodzice są ze mnie dumni, lubię im pomagać." (Nie wynagradzajmy za obowiązki. Chwalmy często, ale nie dawajmy nagród za to, że dziecko coś zrobiło. Chcemy, żeby dzieci pomagały nie dla nagród, ale dlatego że normalne jest wspólne dbanie o dom i pozostałych domowników.)
Poczucie samowystarczalności i niezależności: "Lubię, jak mama robi mi pyszne jedzenie, ale kiedy jest zajęta, nie muszę nikogo prosić o kanapki ani o podgrzanie obiadu w mikrofalówce, bo to przecież proste."
Poczucie satysfakcji i dobrze wykorzystanego dnia - dzieci tak samo jak my czują się lepiej wieczorem, kiedy kładą się do łóżka z poczuciem, że nie oglądały cały dzień bajek, ale zrobiły coś pożytecznego i przydały się. Ma to znaczenie szczególnie teraz, kiedy dni robią się podobne, wpadamy w apatię, a czasem nawet w brak motywacji do czegokolwiek - nie dajmy się temu!
Pamiętajmy również o tym, że pojawiająca się niekiedy nuda jest doskonałym wyzwalaczem kreatywności, potrzebnym dla optymalnego rozwoju dziecka.
Wspólne sprzątanie i gotowanie może być całkiem przyjemne. Zróbmy z obowiązków okazję do rozwoju dzieci i wspólnego, miło spędzanego czasu. Pozwoli to również ograniczyć czas spędzany przed telewizorem, komputerem czy smartfonem.
Psycholog szkolny