PSYCHOLOG/PEDAGOG

PEDAGOG/DORADCA ZAWODOWY

GODZINY PRACY

poniedziałek: 08.30-13.00, 14.10 - 15.00

wtorek: 08.30-12.30

środa: 09.30-12.30, 13.20 - 14.00

czwartek: 10.00-12.30

piątek: 09.30-14.00 

UNICEF-Polska-Konwencja-o-prawach-dziecka.pdf

Konwencja o prawach dziecka.

W 1989 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła uniwersalny dokument, gwarantujący wszystkim dzieciom na świecie ich prawa.
Chronią one dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju.
Znajomość tego dokumentu umożliwia dorosłym zrozumienie ich roli w zagwarantowaniu i respektowaniu praw dziecka.
Z kolei przybliżanie praw dziecka najmłodszym pozwala im uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami.
Z drugiej strony daje dzieciom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji, które ich dotyczą.
Dzięki temu mogą wpływać na otaczającą ich rzeczywistość oraz stawać się bardziej świadomymi obywatelami i uczestnikami życia społecznego.






Międzynarodowy znak „POMÓŻ MI” jest dyskretnym sygnałem, który możemy wysłać do kogoś kogo znamy
lub całkowicie obcej nam osoby. 

Informuje on o tym, że jesteśmy ofiarą przemocy.

Co zrobić jeśli zobaczymy taki znak? 

Nie bój się zareagować! 

Dzwoń pod numer:

112 numer alarmowy,
22 668 70 00
do
Niebieskiej Linii Ogólnopolskiego Pogotowia
dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

0 800 201 211 , 800 120 002


Różne problemy, różne możliwości - wykaz telefonów:


ul. Wyzwolenia 7 

WhatsApp 603-607-564 

tel. 32 278-56-70  lub 32 271-64-32, wewn. 59. 

e-mail: zik@mopr.zabrze.pl


ul. Park Hutniczy 8

tel. 32 630-32-33


ul. Park Hutniczy 6 

tel. 32 271-84-42, 32 278-11-99 

e-mail: opilu@opilu.pl


biuletyn-skompresowany - Natalia Wychowaniec-Wajdzik.pdf

Jak wspierać dziecko i gdzie szukać pomocy? 

Drodzy Rodzice!

Pandemia COVID-19 w znaczny sposób wpłynęła na zdrowie psychiczne naszych dzieci. Najnowsze statystyki pokazują, że o 57% wzrósł odsetek młodzieży, która odczuwa stres szkolny a 28% uczniów więcej, niż 2 lata temu odczuwa osamotnienie (IPZIN z X.2020r). 

W związku z tym, my, jako rodzice powinniśmy być szczególnie czujni na zdrowie psychiczne naszych dzieci.  W załączonym poniżej pliku znajdą Państwo wartościowe odpowiedzi na to:

--> Jak wspierać rozwój psychiczny dziecka?

--> Co chroni przed rozwojem problemów i zaburzeń psychicznych?

--> Jakie są czynniki ryzyka kryzysu psychicznego dzieci?

--> Co możemy robić, gdy zauważymy, że dziecko nie czuje się dobrze?

--> Co powinno nas zaniepokoić?

--> Czym różni się psycholog, psychoterapeuta i psychiatra?

--> Jakie są najważniejsze telefony pod którymi możemy szukać fachowego wsparcia?

--> Gdzie szukać pomocy?

W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji, psycholog i pedagog szkolny.

Jak motywować dzieci?

Dzieci, tak jak dorośli, potrzebują codziennej dawki motywacji do działania i mierzenia się z trudnościami.

Pamiętajmy, że najsilniejszym bodźcem do nauki jest motywacja wewnętrzna, dzięki której dziecko podejmuje działania z własnej woli, z ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności.

UCZ PRZEZ ZABAWĘ!

W warunkach domowych możemy przeprowadzić niejeden eksperyment naukowy z dziedziny fizyki czy biologii. Dobrze jest również rozwijać dziecięcy umysł, podsuwając mu interesującą edukacyjną rozrywkę. Komputerowe gry logiczne bywają ciekawe i dostarczają wiele zabawy, a jednocześnie zwiększają efektywność umysłu na wielu płaszczyznach.

NIE ZBYWAJ, NIE ZNIECHĘCAJ, NIE WYRĘCZAJ

Dziecięcą aktywność szkolną można zahamować poprzez wyręczanie dziecka np. w odrabianiu lekcji. Nawet jeśli nasza pociecha nie potrafi poradzić sobie ze szkolnym zadaniem, o wiele lepiej jest wytłumaczyć jej, na czym to polega, niż wykonywać zadanie za nią. Nie przynosi to żadnego skutku edukacyjnego, a wręcz przeciwnie – hamuje  rozwój umysłowy dziecka.

CHWAL I NAGRADZAJ

Na co dzień wystarczą ustne pochwały, miłe słowo doceniające trud szkolny. W przypadku nagród materialnych można na przykład ustalić dziecku duże cele, które będziemy nagradzać np. poprawne napisanie sprawdzianu z matematyki czy wysoka średnia ocen na semestr. Na co dzień mogą to być drobiazgi, które naukę czynią przyjemniejszą (nowy piórnik, nowe kredki czy kolorowa lampka na biurko). W przypadku kar, warto stosować je w ostateczności i tylko wtedy, gdy złe wyniki w nauce to efekt lenistwa, a nie braku zrozumienia tematu.

ROZWIJAJ PASJE

Nie wymagajmy od dziecka najlepszych ocen ze wszystkich przedmiotów, bądźmy wyrozumiali dla jego przedmiotowych upodobań. Umożliwiajmy mu oddanie się pasji, kupujmy mu pomoce naukowe z tej dziedziny, wspierajmy rozwój zainteresowań.

NIE KRYTYKUJ

Zamiast się z dziecka naśmiewać czy wytykać mu błędy i niedociągnięcia, warto postarać się zrozumieć te trudności i pomóc je przezwyciężyć.

POBUDŹ OGÓLNĄ MOTYWACJĘ DO NAUKI

Wytłumaczmy dziecku praktyczność edukacji. Niech wie, że umiejętność liczenia przydaje się np. do określenia kwoty, jaką potrzeba wziąć na zakupy, a umiejętność czytania pozwoli mu samodzielnie czytać jego ulubione bajki. Możemy również opowiedzieć dziecku o tym, że szkoła pozwoli mu stać się w przyszłości kimś, kim chce być.

KOCHAJ I AKCEPTUJ

Na każdym kroku wzmacniajmy w dziecku wiarę w siebie. Akceptujmy jego słabości, wykażmy zrozumienie dla niepowodzeń. Zapewniajmy o swojej miłości szczególnie w tych trudnych dla dziecka chwilach. Jeśli nasza pociecha uwierzy, że może i że potrafi czegoś dokonać, łatwiej poradzi sobie z każdą trudnością.

POKAZUJ AUTORYTETY

Szukajmy autorytetów wokół dziecka, zwracajmy uwagę na jego zainteresowania i pokazujmy mu pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych i lubianych. Nie zapominajmy przy tym o sobie. My też powinniśmy świecić przykładem – dzięki temu będziemy wiarygodni w oczach dziecka.

UŁATW DZIECKU NAUKĘ

Sprawmy, by podczas nauki dziecko nauczyło się selekcji. Niech odrabianie lekcji zaczyna najprostszych rzeczy, bo szybki sukces wzmoże motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań. Dobrze jest zamontować nad dziecięcym biurkiem tablicę i pozwolić mu przypinać ważne rzeczy do zapamiętania.

DOBRZE ZORGANIZUJ CZAS DZIECKA

Warto ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem – niemal tak samo naturalnym jak mycie zębów. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat rzeczy, o których się uczyło w szkole. W ten sposób utrwalamy jego wiedzę.

Pedagog szkolny

Źródło: www.akademia-umyslu.pl

Drodzy Rodzice! 

Obecna sytuacja spowodowana zagrożeniem epidemicznym nie jest obojętna również dla naszego zdrowia psychicznego. U niektórych dominującą emocją może być strach wywołany możliwością zakażenia, problemami związanymi z pracą, niepewną przyszłością. 

Przytłaczające okoliczności mogą niektórym dotkliwie doskwierać, jednak pamiętajmy, że zarówno dorośli, jak i dzieci, które potrzebują wsparcia i pomocy psychologicznej, mogą je otrzymać bez wychodzenia z domu (pomocy nieustannie udziela m. in.  MOPR w Zabrzu, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w ZSO nr 5).

Czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do sprzątania swojego pokoju, ale też przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami oraz pomocy w innych domowych obowiązkach.

Nie przejmujmy się, jeśli coś nie będzie idealnie i porządnie zrobione, ponieważ tak naprawdę celem włączania dziecka w domowe obowiązki nie jest posprzątanie tak, aby było czysto. Zatem prawdziwym celem jest:

Pamiętajmy również o tym, że pojawiająca się niekiedy nuda jest doskonałym wyzwalaczem kreatywności, potrzebnym dla optymalnego rozwoju dziecka.

Wspólne sprzątanie i gotowanie może być całkiem przyjemne. Zróbmy z obowiązków okazję do rozwoju dzieci i wspólnego, miło spędzanego czasu. Pozwoli to również ograniczyć czas spędzany przed telewizorem, komputerem czy smartfonem.

Psycholog szkolny