Lekcja geografii w terenie!

Piękna, polska złota jesień!

Klasa 3b gimnazjum - Klasa Globtrotera - uczestniczyła wczoraj w lekcji geografii w terenie - zwiedzaliśmy Sztolnię Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach - Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Trasa turystyczna, którą pokonalismy,  znajduje się pomiędzy szybami Ewa (1826, głębokość 20 m) i Sylwester (1828, głębokość 30 m) i ma 600 m długości.  Podczas wycieczki, która odbywała się łodziami, obserwowaliśmy m.in. niewielkie, tworzące się współcześnie stalaktyty i oryginalne partie chodnika sztolniowego wykutego w skale dolomitowej.

Na zakończenie  wspólnie biesiadowalismy przy ognisku w Leśniczówce w Reptach Śląskich.

Wyjątkowo przyjemny wyjazd! :)

Opracowała: Katarzyna Kwiatek-Grabarska

Relacja ze spotkania projektowego w Estonii, Erasmus+

Tere. Geograafia, bioloogia, valuuta, klubi…

Wbrew pozorom to nie są literówki. To tylko kilka przykładów języka estońskiego, z którymi młodzież Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Zabrzu miała okazję zetknąć się w Saku, miejscowości położonej kilkanaście kilometrów od Tallinna.
Dzięki pracy w projekcie Teaching Matters, finansowanym z europejskiego programu Erasmus+, dziesięcioro uczniów naszej szkoły mogło przeżyć niezapomniane chwile na gościnnej estońskiej ziemi.

Od 15 do 20 marca 2016r. mieszkając u rodzin goszczących, młodzi Polacy mieli okazję poznać kulturę i tradycje tego niewielkiego, ale jakże fascynującego kraju. Poczynając od niezwykle brzmiącego dla nas języka, przez wspaniałe tańce ludowe zaprezentowane przez dzieci ze szkoły podstawowej aż po wizytę w zamku krzyżackim, Estonia zaprezentowała się w pełnej krasie.
Codzienna praca projektowa w międzynarodowych grupach, początkowo będąca sporym wyzwaniem, była okazją do praktycznego wykorzystania umiejętności językowych i nawiązania przyjaźni.
Wraz z nami pracowali i bawili się uczniowie ze szkół partnerskich we Włoszech i Holandii.

e2

Prezentacje szkół, dyskusje dotyczące różnic w systemach i sposobach nauczania, tworzenie plakatów, a także zajęcia językowe zajmowały większą część dnia.
Mimo wypełnionego zajęciami czasu, nie zabrakło okazji do obejrzenia przestronnej, nowoczesnej, posiadającej basen szkoły, przespacerowania się po Saku oraz zwiedzenia Tallinna.
Nawet temperatura odczuwalna, spadająca przy silnym wietrze do piętnastej kreski poniżej zera, nie była w stanie nikomu zepsuć nastroju. Okazji do śmiechu dostarczyła walka na miecze w muzeum w Wittenstein i możliwość zakucia w dyby holenderskiego opiekuna grupy.
I z całą pewnością wszyscy słodko będą wspominać muzeum mleczarstwa, gdzie samodzielnie przygotowane lody i kohuke (przysmak z serka w polewie czekoladowej) stały się powodem do dumy dla wielu początkujących kuchcików. e1

Co jeszcze będziemy wspominać?
Przekąski z surowych warzyw w szkolnej stołówce, podwójne muzyczne dzwonki, pasztet z niedźwiedzia, dziewczyny grające w piłkę nożną przy niesamowicie mroźnej pogodzie i łzy w oczach w chwili rozstania z naszymi gospodarzami.

Na szczęście już w październiku spotkamy się ponownie.
Jesienią nasza szkoła będzie gospodarzem kolejnego spotkania projektowego.
Mamy nadzieję, że nasi goście będą równie zachwyceni wizytą w Polsce, jak my chwilami spędzonymi w Saku Gümnaasium.

Galeria zdjęć z wyjazdu:

Opracowała: Beata Dziembała

Relacja z wymiany młodzieży z ZSO nr 5 z włoską szkołą partnerską z projektu Teaching Matters, w dniach 3.02-9.02.2016r.

03.02.2016
Wyruszamy!
Busik zabiera nas na lotnisko w Krakowie. Po dopełnieniu niezbędnych formalności udajemy się do hali odlotów. Po dwóch godzinach lądujemy w Bergamo.
W ulewnym deszczu docieramy do Busto Arsizio. Spod budynku szkoły odbierają nas włoscy koledzy i ich rodzice.

04.02.2016
Pierwsza wizyta w szkole, w której uczy się ponad 1800 osób
. Zwiedzamy budynek (ogromny!), częstujemy się kawą i pysznymi ciepłymi ciasteczkami.
Następnie udajemy się na zajęcia warsztatowe. Zapoznajemy się z prezentacją dotyczącą zabytków Wenecji i Mediolanu, odbywamy wirtualną podróż do tych miast.
Doskonalimy również podstawową znajomość języka włoskiego.

Dominantę zajęć stanowią ćwiczenia praktyczne, umożliwiające wykorzystywanie materiałów zamieszczonych na stronie www.blendspace.com. Uczymy się, w jaki sposób przygotować prezentacje. Wspólnie opracowujemy pokaz slajdów, teksty okolicznościowych piosenek, quiz, zdjęcia, a hasłem przewodnim jest Halloween. Pracujemy pod kierunkiem nauczycieli.

Po zajęciach obiad w szkolnej stołówce- do wyboru zupa warzywna, zapiekanki, makaron.
W godzinach popołudniowych zwiedzamy Muzeum Włókiennictwa i centrum miasta.
Po opuszczeniu muzeum zastanawiamy się nad cechą wspólną łączącą nasze miasta- niegdyś przemysłowe, a w chwili obecnej stawiające na turystykę postidustrialną.

05.02.2016
Wczesnym rankiem wyjeżdżamy do Wenecji. Karnawał, niezwykłe budowle, kanały, mosty.
Gondole, tramwaje wodne.
Turyści z całego świata, postaci poprzebierane w niecodzienne stroje. Cofamy się w czasie, tradycja przeplata się z historią. I jeszcze te maski, maseczki...Urokliwe uliczki...
Niepowtarzalna atmosfera, lazurowe niebo, słońce, sklepiki z pamiątkami. Plac św. Marka, bazylika, Pałac Dożów i nie tylko...
Późnym wieczorem wracamy do Busto.

06.02.2016
Dzień spędzony z włoskimi rodzinami.
Głównie kręgielnia, pizzeria, kawiarnia. Pizza nieco nietypowa- z owocami i czekoladą; z pewnością element zaskoczenia. Wyprawa do Mediolanu, zwiedzanie. I jeszcze ryby, lody jogurtowe, desery spożywane na zewnątrz lokalu.

07.02.2016
Udajemy się pociągiem do Como. W planach przejażdżka statkiem i podziwianie widoków. Jezioro (podobno najpiękniejsze we Włoszech!), góry, rezydencje gwiazd ekranu.
Niestety, fatalna pogoda, chłód, deszcz i mgła krzyżują nam szyki. Trudno mówić o podziwianiu widoków z pokładu statku podczas rejsu. Na osłodę pozostaje zwiedzanie zabytkowej katedry.

08.02.2016
Mediolan
- stolica mody, sztuki i designu. Miasto o niepowtarzalnej architekturze. Zwiedzamy katedrę, kościoły, udajemy się do La Scali. Przy okazji zaliczamy wizytę w tutejszym muzeum, odświeżamy wiedzę dotyczącą historii muzyki.
W trakcie spaceru podziwiamy monumentalne budowle, pomniki, zaglądamy do ciekawie zaprojektowanych bram. Nasza przewodniczka gubi drogę... Na szczęście docieramy do stacji kolejowej i wracamy szybko pociągiem do Busto.
W godzinach wieczornych udajemy się na pożegnalne przyjęcie do szkoły. Tym samym uczestniczymy również w świętowaniu 18 urodzin jednego z naszych włoskich kolegów. Zabieramy wykonany wcześniej transparent z okolicznościowym napisem ( Wszystkiego najlepszego, Luca!) i wpisujemy się w klimat imprezy.
Zajadamy się urodzinowym ciastem. I pomyśleć, że wszystko odbywa się w szkolnej stołówce...

09.02.2016
Czas pożegnań.
A nieco wcześniej ostatnia wizyta w szkole i wykonanie krótkich prezentacji dotyczących naszego pobytu we Włoszech. Pojawią się one na stronie www.tes.com.

Wspólne zdjęcie, trochę łez, obietnic, życzeń- wsiadamy do autobusu, który zawozi nas na lotnisko w Bergamo.
Samolot, busik. Po wyjeździe z lotniska mały dreszczyk emocji - zatrzymuje nas Straż Graniczna.
Na szczęście kontrola nie trwa długo. Wracamy do domu pełni wrażeń.

Barbara Rychter

FOTORELACJA

Mikołajkowy rajd SKKT

5 grudnia odbył się trzeci w tym roku szkolnym rajd SKKT do Goczałkowic.
Przeszliśmy trasę od Goczałkowic Zdroju, wzdłuż zbiornika Maciej do Jeziora Goczałkowickiego, które jest zbiornikiem zaporowym na Wiśle i stanowi główny zapas wody dla mieszkańców Górnego Śląska.
Następnie udaliśmy się do Ogrodów Kapiasa na spotkanie z Mikołajem.
Dopisywała piękna, słoneczna pogoda.

Drugi rajd górski SKKT - Szyndzielnia-Klimczok

24 pażdziernika 2015 roku uczniowie uczestniczyli w drugim rajdzie górskim Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego.

Tym razem celem była Szyndzielnia - 1028 m n.p.m. – szczyt w Beskidzie Śląskim, wznoszący się tuż na północ od Klimczoka, usytuowany pomiędzy dolinami Olszówki, Wapienicy i Białki w granicach administracyjnych miasta Bielska-Białej.
Następnie przeszliśmy do Schroniska PTTK pod Klimczokiem.
Tam odbyły się warsztaty czytania mapy oraz obsługi urządzeń i aplikacji mobilnych służących do orientacji w terenie i nawigacji.

Podziwialiśmy wspaniałą polską, złotą jesień - pogoda, jak na koniec października była wyjątkowa!

Inauguracja Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego w roku szkolnym 2015/2016

Szkolne Koło Turystyczno-Krajoznawcze zainaugurowało rok szkoły 2015/2016 corocznym RAJDEM UCZNIÓW, NAUCZYCIELI I ABSOLWENTÓW DWÓJKI NA RÓWNICĘ!

18 września 2015r. z Zabrza wyruszyliśmy do Ustronia. Pierwszym etapem podróży były Katowice. Odbyliśmy godzinny spacer po ścisłym centrum miasta, poznając jednocześnie fragmenty jego historii. O godzinie 11 dotarłiśmy pociągiem do Ustronia-Polany, skąd wyruszyliśmy zielonym szlakiem na Równicę - szczyt górski o wysokości 885 m n.p.m. w odgałęzieniu Pasma Wiślańskiego w Beskidzie Śląskim, położony pomiędzy dolinami Wisły i Brennicy.

Na Równicy mieliśmy czas na posiłek i o godzinie 15.30 wyruszyliśmy szlakiem czerwonym w dół do Ustronia - Zdroju, gdzie wsiedliśmy do pociągu i po kilku godzinach podróży, o godzinie 20.30 wróciliśmy do Zabrza.

Impreza była bardzo udana pomimo niezbyt sprzyjającej aury. Cały dzień podchodziliśmy w chmurach, ale nie padało. Było za to bardzo przyjemnie i wesoło!